Ana içeriğe atla

Türkiye'de E-Ticaret Sektöründeki Fırsatlar

Elektronik ticaret (e-ticaret), internet üzerinden mal veya hizmet alıp satan bireyleri ya da şirketleri ifade eder. E-ticaret farklı pazar segmentlerinde faaliyet gösterir ve bilgisayarlar, tabletler, akıllı telefonlar ve diğer akıllı cihazlar üzerinden yapılabilir. Bugün, e-ticaret yöntemiyle hemen hemen her şey alınıp satılabilir. Bu yönüyle e-ticaret oldukça rekabetçidir. Bir şirketi çevrimiçi yürütmek için gereken bütün süreçleri kapsayan e-ticaret büyük endüstrinin bir parçasıdır.

E-ticaret, insanların ürün ve hizmetleri satın alma ve tüketme şeklini değiştirdi. Gün geçtikçe daha fazla insan, evlerine kolayca teslim edilebilecek malları sipariş etmek için bilgisayarlarına veya akıllı cihazlarına yöneliyor. Bu nedenle perakende sektörü önemini yitirmeye başladı. Yeni nesil girişimler, geleneksel perakendecileri iş yapma şekillerinde değişiklik yapmaya zorlayarak hatırı sayılır bir popülerlik kazandı.

Tüm Dünya’da olduğu gibi Türkiye’de de e-ticaret sektörü hızla büyüyen sektörlerden birisidir. Nüfus büyüklüğü, internet kullanım oranı, gelişen ve artan alternatif ödeme sistemleri e-ticaretin büyümesine ve gelişmesine katkı sağlayan faktörlerden bazılarıdır. Kullanıcıların mağaza gitmeden istedikleri ürünleri fiyat karşılaştırması yaparak alabilecek olması bu sektöre olan ilgiyi daha da artırıyor. Özellikle Covid–19 pandemisiyle beraber e-ticaret kanalındaki ilgi hem tüketici hem de üretici bazında hızla arttı. Türkiye’de pandeminin başladığı dönemden itibaren genel ticarette düşüş gözlemlenirken, e-ticaret trendinde artış devam ediyor.

E-ticaret özellikle küçük işletmeler gibi kısıtlı erişim alanlarına sahip olanların ürün veya hizmetleri için daha ucuz ve daha verimli dağıtım kanalları sağlayarak daha geniş bir pazar varlığına erişmesine yardımcı olmuştur. 

Dijital dönüşüm, işletmelerin geleceği demektir. İşletmelerin dijital dönüşüme ayak uyduramaması e-ticaretin büyümesine engeldir. E-ticaret sektörü potansiyelinin hayata geçirilebilmesi için perakendecilerin ve KOBİ’lerin e-ticaret sektörüne dahil olması gerekmektedir. 

E-ticaretin sağladığı birçok avantaj ve dezavantajı vardır. Avantajlarından bahsedecek olursak:

  • Kolaylık: E-ticaret haftanın yedi günü 24 saat gerçekleştirilebilir. Mağazanızdan uzaktayken ya da mağaza kapalıyken gelir elde etmek mümkündür.


  • Seçenek fazlalığı: Birçok mağaza, fiziksel ortamda bulunan muadillerinden daha geniş bir ürün yelpazesini çevrimiçi olarak sunar.


  • Daha düşük başlangıç maliyeti: E-ticaret şirketleri bir depo veya üretim sahası gerektirebilir, ancak genellikle fiziksel bir vitrine ihtiyaç duymazlar. Dijital olarak çalıştırmanın maliyeti genellikle kira, sigorta, bina bakımları ve emlak vergileri ödemekten daha ucuzdur.     


  • Uluslararası satış: Bir e-ticaret mağazası müşteriye gönderi yapabildiği sürece, bir e-ticaret şirketi dünyadaki herkese satış yapabilir ve fiziki coğrafya ile sınırlı değildir.


Ancak e-ticaret sisteminin dezavantajlarından da bahsetmek gerekir: 


  • Sınırlı müşteri hizmeti: Bir bilgisayar için çevrimiçi alışveriş yapıyorsanız, bir çalışandan belirli bir modelin özelliklerini göstermesini isteyemezsiniz.


  • Anında memnuniyet eksikliği: Çevrimiçi bir ürün satın aldığınızda, evinize veya ofisinize gönderilmesini beklersiniz. Ürünü anında görerek almak müşteriye daha fazla memnuniyet sağlar. Ürünün elinize ulaşmasını bekleme süreci biraz sancılı bir süreç olabilir.


  • Ürüne dokunamama: Çevrimiçi görseller, bir ürün hakkındaki özellikleri tam olarak yansıtmayabilir ve bu nedenle, alınan ürünler tüketici beklentileriyle eşleşmediğinde e-ticaret satın alımları tatmin edici olmayabilir.


  • Yüksek rekabet: Düşük maliyetle pazara giriş yapabiliyor olmak diğer rakiplerin de pazara kolayca girebileceği anlamına gelir. E-ticaret şirketleri dikkatli pazarlama stratejilerine sahip olmalıdır. 


E-ticaret Türkiye için de önemli fırsatlar sunmaktadır. Bunların belli başlıları aşağıdaki gibi listelenebilir:


  • KOBİ’ler için yeni pazar fırsatları sunması


  • Yeni iş piyasaları oluşturması


  • Yeni ödeme sistemleri gelişmesi ve yaygınlaşması


  • Avrupa ve Asya arasında güçlü bağlantılar kurulması ve yaygınlaşması


E-ticaret Türkiye’de hem mevcut hem de yeni girişimciler için önemli fırsatlar yaratmaktadır. Sadece iç piyasa potansiyelini değil, aynı zamanda dış piyasa potansiyelini de arttırmaktadır. Genç ve kadın girişimci sayısının artmasında önemli rol oynayarak istihdam piyasasına da katkı sağlar. 


Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi KOBİ Platformu etkinliklerine davet etmek isteriz.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E-Ticaret Sektörüne Giriş Adımları Nelerdir?

E-ticaret sektörü gün geçtikçe yaygınlaşıyor. Çevrimiçi alışveriş öncelerde bir rahatlık ve lükstü, şimdilerde ise bir gereklilik haline geldi. E-ticarette ne satacağınız ve nasıl satacağınız gibi işlemlere başlarken öncelikle iyi bir plan yapmak gerekir. E-ticaret sektörüne nasıl yaklaşmak istediğinizi belirlemeli ve başarılı olmanıza yardım edecek girişimlerde bulunmalısınız. Güçlü bir eylem planı ve elinizin altındaki bazı güçlü araçlarla, markanızı oluşturabilir ve e-ticaret işinize hemen başlayabilirsiniz. Bu yazımızda e-ticaret sektörüne başlarken hangi adımların takip edilmesi gerektiğini tartışacağız.   E-Ticaret Sektörüne Giriş Adımları   1- Ürün Fırsatlarını Bulmak ve Ne Satılacak Kararı Vermek Bir e-ticaret mağazası oluşturmanın ilk adımı, hangi ürünleri doğrudan tüketiciye satmak        istediğinizi bilmektir. Bu genellikle e-ticaretin en zor adımıdır. Aklınızda bir ürün fikriniz olduğunda satıp satmayacağını nasıl anlarsınız? Güçlü bir ürün fikrine ulaştığınız za

Stratejik Planlamanın KOBİ'ler İçin Önemi Nedir?

Stratejik planlama bir işletmenin uzun vadeli hedefleri veya istekleri ile ilgili olarak belirli iş stratejilerini oluşturma, bunları uygulama ve planı yürütmesidir. Bir işletmenin stratejik hedeflerini gerçekleştirmek için muhasebe, finans, pazarlama ve insan kaynakları gibi çeşitli departmanları koordine etmeye odaklanan bir kavramdır. Stratejik planlama, daha uzun sürebilmesine rağmen, genel olarak üç ila beş yıllık bir ömre sahip orta ve uzun vadeli hedefleri temsil eder. Stratejik planlama terimi stratejik yönetim ile eş anlamlıdır. Stratejik planlama tüm örgütü kapsar ve işletmelerin daha alt düzeyde yapılan planlarına temel oluşturur. Bu yazımızda küçük ve orta ölçekli işletmeler olan KOBİ’ler için stratejik planlamanın önemine vurgu yapacağız. KOBİ’ler çevre şartlarının sürekli değişmesi, belirsizliğin artması, ekonomik nedenler, teknolojik yetersizlikler, artan rekabet, hukuki koşullar ve sosyo-politik gibi nedenlerle başarılı olması ve faaliyetlerine devam edebilmesi gittikçe

KOBİ'ler İçin Verimliliği Artıracak Teknolojiler

Teknoloji, personelinizin görevleri yerine getirme şeklini iyileştirmenize yardımcı olabilir. Ya mevcut süreçleri hızlandırabilir ya da işi gerçekleştirmenin yeni, daha esnek yollarına izin verebilir. İhtiyaçlarınıza en uygun teknolojiyi bulmak için mevcut sistemlerinizi gereksinimlerinize göre değerlendirmelisiniz. KOBİ’ler için teknoloji odaklı bir stratejinin faydaları açıktır. Teknoloji, KOBİ’lerin karşılaştığı sorunlara uygun fiyatlı çözümler üreterek büyüme ve iş başarısı sağlar. Teknoloji dünyasına uyum sağlamak her işletme için çok önemlidir, ancak küçük işletmeler için çok daha önemli olabilir. Genellikle daha büyük rakiplerin finansmanına ve yerleşik marka itibarına sahip değiller, bu da ilk birkaç yılı bir hayatta kalma mücadelesine dönüştürüyor. Teknoloji, girişimcilere rekabet avantajı sunarak önemli bir etki yaratabilir. Küçük işletmelerin öne çıkmak için mücadele ettiği kalabalık endüstrilerde teknoloji, onlara hayatta kalmak ve gelişmek için ihtiyaç duydukları araçları