Ana içeriğe atla

Stratejik Planlamanın KOBİ'ler İçin Önemi Nedir?

Stratejik planlama bir işletmenin uzun vadeli hedefleri veya istekleri ile ilgili olarak belirli iş stratejilerini oluşturma, bunları uygulama ve planı yürütmesidir. Bir işletmenin stratejik hedeflerini gerçekleştirmek için muhasebe, finans, pazarlama ve insan kaynakları gibi çeşitli departmanları koordine etmeye odaklanan bir kavramdır. Stratejik planlama, daha uzun sürebilmesine rağmen, genel olarak üç ila beş yıllık bir ömre sahip orta ve uzun vadeli hedefleri temsil eder. Stratejik planlama terimi stratejik yönetim ile eş anlamlıdır. Stratejik planlama tüm örgütü kapsar ve işletmelerin daha alt düzeyde yapılan planlarına temel oluşturur.

Bu yazımızda küçük ve orta ölçekli işletmeler olan KOBİ’ler için stratejik planlamanın önemine vurgu yapacağız. KOBİ’ler çevre şartlarının sürekli değişmesi, belirsizliğin artması, ekonomik nedenler, teknolojik yetersizlikler, artan rekabet, hukuki koşullar ve sosyo-politik gibi nedenlerle başarılı olması ve faaliyetlerine devam edebilmesi gittikçe zorlaşan yapılar haline gelmektedir. Bu nedenle KOBİ’lerin vizyon sahibi, değişiklikleri zamanında görebilen ve hızlı karar verebilen yöneticilere ihtiyacı vardır. Stratejik planlama süreci, yöneticinin önemli ölçüde düşünmesini ve planlamasını gerektirir.  Bir eylem planına karar vermeden ve bunu stratejik olarak asıl uygulayacaklarına karar vermeden önce, yöneticiler birçok seçeneği değerlendirir. Yönetim stratejik planlamanın sonunda, olumlu sonuçlar üretme olasılığı en yüksek olan düşük maliyetli ve yüksek başarı olasılığı olan bir stratejiye karar verir.

İşletmeler, çalışmak için yön ve örgütsel hedeflere ihtiyaç duyar. Stratejik plan, iş hedeflerine ulaşmak için bir yol haritasıdır. İyi bir stratejik plana sahip olmadan bir işletmenin hedeflerine ulaşma yolunda olup olmadığını söyleyemeyiz. KOBİ’lerin kaynakları ve hedefleri ile çevresel şartlar arasındaki uyumu sağlayan, güçlü bir vizyon oluşturan stratejik plandır. Strateji planlama yapan KOBİ’ler, yapmayan işletmelere nazaran geleceğe daha hazır oldukları, ani olaylar karşısında, önceden hazırlanan alternatif stratejik planlar sayesinde, daha hızlı ve etkin bir değişim gösterdikleri görülür.

Stratejik planlamadan elde edilen başlıca faydalardan bahsedecek olursak:

1- Mantıklı, sistematik bir yaklaşım kullanarak daha iyi stratejiler oluşturmaya yardımcı olur

Bu genellikle en önemli faydadır. Bazı araştırmalar, stratejik planlama sürecinin, belirli bir stratejinin başarısından bağımsız olarak, bir işletmenin genel performansını iyileştirmeye yönelik önemli katkı sağladığını göstermektedir.

2- İşverenler ve çalışanlar arasındaki iletişimin geliştirir

İletişim, stratejik planlama sürecinin başarısı için çok önemlidir. Stratejik planlama yöneticilerin ve çalışanların kuruluşun hedeflerine bağlılık göstermesine yardımcı olur. Hem çalışanlar hem de yöneticiler işletmenin büyümesini teşvik eden yenilikçi ve yaratıcı olma eğilimindedirler.

3- İşletmelere değişim ve gelişim olanağı sağlar

Stratejik planlama, işletmelere rekabet üstünlüğü sağlayarak gelişimlerine katkıda bulunur. Yönetim fonksiyonlarında ‘planlama’ ile başlayan ve ‘kontrol’ ile yinelenen bir döngüdür. amaçları arasında mukayese olanağı sağlayarak sürekli değişme ve gelişmeyi sağlar.

Stratejik plan önemli miktarda zaman, çaba ve para gerektirsede, iyi düşünülmüş bir stratejik plan işletmenin büyümesini, hedef başarısını ve çalışan memnuniyetini etkiler. İşletmeleri gelecekteki fırsatlar ve zorluklardan haberdar eder. Ayrıca riskleri tahmin etmeye, fırsatları yakalamaya ve sorunların üstesinden gelmek için hangi kaynaklara ihtiyaç duyulacağını belirler. Stratejik planlama aynı zamanda bireylere bir yön duygusu verir ve onları ortak bir misyon etrafında toplar.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi KOBİ Platformu etkinliklerine davet etmek isteriz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E-Ticaret Sektörüne Giriş Adımları Nelerdir?

E-ticaret sektörü gün geçtikçe yaygınlaşıyor. Çevrimiçi alışveriş öncelerde bir rahatlık ve lükstü, şimdilerde ise bir gereklilik haline geldi. E-ticarette ne satacağınız ve nasıl satacağınız gibi işlemlere başlarken öncelikle iyi bir plan yapmak gerekir. E-ticaret sektörüne nasıl yaklaşmak istediğinizi belirlemeli ve başarılı olmanıza yardım edecek girişimlerde bulunmalısınız. Güçlü bir eylem planı ve elinizin altındaki bazı güçlü araçlarla, markanızı oluşturabilir ve e-ticaret işinize hemen başlayabilirsiniz. Bu yazımızda e-ticaret sektörüne başlarken hangi adımların takip edilmesi gerektiğini tartışacağız.   E-Ticaret Sektörüne Giriş Adımları   1- Ürün Fırsatlarını Bulmak ve Ne Satılacak Kararı Vermek Bir e-ticaret mağazası oluşturmanın ilk adımı, hangi ürünleri doğrudan tüketiciye satmak        istediğinizi bilmektir. Bu genellikle e-ticaretin en zor adımıdır. Aklınızda bir ürün fikriniz olduğunda satıp satmayacağını nasıl anlarsınız? Güçlü bir ürün fikrine ulaştığınız za

KOBİ'ler İçin Verimliliği Artıracak Teknolojiler

Teknoloji, personelinizin görevleri yerine getirme şeklini iyileştirmenize yardımcı olabilir. Ya mevcut süreçleri hızlandırabilir ya da işi gerçekleştirmenin yeni, daha esnek yollarına izin verebilir. İhtiyaçlarınıza en uygun teknolojiyi bulmak için mevcut sistemlerinizi gereksinimlerinize göre değerlendirmelisiniz. KOBİ’ler için teknoloji odaklı bir stratejinin faydaları açıktır. Teknoloji, KOBİ’lerin karşılaştığı sorunlara uygun fiyatlı çözümler üreterek büyüme ve iş başarısı sağlar. Teknoloji dünyasına uyum sağlamak her işletme için çok önemlidir, ancak küçük işletmeler için çok daha önemli olabilir. Genellikle daha büyük rakiplerin finansmanına ve yerleşik marka itibarına sahip değiller, bu da ilk birkaç yılı bir hayatta kalma mücadelesine dönüştürüyor. Teknoloji, girişimcilere rekabet avantajı sunarak önemli bir etki yaratabilir. Küçük işletmelerin öne çıkmak için mücadele ettiği kalabalık endüstrilerde teknoloji, onlara hayatta kalmak ve gelişmek için ihtiyaç duydukları araçları