Ana içeriğe atla

KOBİ'lerin Temel Sorunları Nedir?

KOBİ’lerin serbest piyasa ekonomisine katkısı şüphesiz tartışılamaz bir durumdur. Piyasada etkin bir rekabet ortamının oluşturulmasında etkili olan KOBİ’ler endüstriyel yapının vazgeçilmez bir parçasıdır. Ülkemizde KOBİ’lerin ekonomi, sosyal yaşam ve politik önemi her zaman bilinen bir durum olmuştur.

KOBİ’lerin ülke istihdamına katkısı ve ekonomideki önemli gelir sağlayıcı olması onu ekonomiye en fazla katkısı olan işletmeler konumuna getirmiştir. Ayrıca büyük işletmelerin faaliyetlerini daha etkin ve verimli gerçekleştirmelerini sağlarlar. Büyük ölçekli üretim yapan işletmelere hammadde ve ara mal karşılanmasında etkilidirler. Sağladığı istihdamla sosyal yaşama da katkısı büyüktür. Nitelikli çalışan sayısının yetersiz olduğu bilinen bir gerçektir. KOBİ’ler niteliksiz çalışanları istihdam ederek sundukları işbaşı eğitim imkanları ile iş dünyasına kazandırmaktadır.

Çağın değişen şartlarına ve yeniliklere hızla uyum sağlayan KOBİ’ler üretken bir toplum olmada önemli bir rol oynarlar. Çalışanlarıyla bütün olan ve birlikte uyum içinde çalışan, girişimcilik ruhuyla hareket eden, üretim ve istihdama katkı sağlayan, değişime ayak uyduran, ekonomik kriz dönemlerinde ekonomik ve sosyal problemlerin artmasını engelleyebilen işletmelerdir.

Türkiye’de KOBİ’lerin enflasyon, yüksek faiz oranları, ekonomik ve siyasi istikrarsızlık gibi dış çevresel faktörlerden kaynaklanan bazı sorunlarının oluşmasının yanı sıra organizasyonun kendi içlerinde yaşadıkları sorunları da vardır.

Çevresel faktörleri değerlendirdiğimizde KOBİ’lerin başlıca sorunlarını şöyle sınıflandırabiliriz:

1-Üretim Sorunları

KOBİ’lerin en önemli problemlerinden bir tanesi üretim sorunudur. Büyük işletmelere oranla sınırlı kapasiteye sahip olan KOBİ’ler mal veya hizmet üretiminde yeterli verimliliğe sahip olmayabilirler. Uzun vadede ve büyük miktarda hammadde satın alımında yetersizdirler. KOBİ’lerin üretim sürecinde karşılaştıkları sorunların başında üretimde kullanılan malzeme, hammadde tedarikinde karşılaştıkları zorluklar gelir. Finansal konuda yaşadıkları yetersizliklerden dolayı istenilen ürün veya hizmetin istenilen zamanda ve istenilen miktarda temini konusunda bazı sıkıntılar ortaya çıkmaktadır. Bu güçlüklerin aşılmadığı takdirde, alınan malzemenin standardı düşmekte veya öz sermaye istenilen iş hacmine göre yetersiz kalmaktadır. Bu sorun da ancak yüksek miktarda kredi çekerek söz konusu malzemelere daha yüksek fiyat ödeyerek satın almakla aşılabilir, bu da KOBİ’ler açısından hem iç pazarda hem de dış pazarda rekabet dezavantajına neden olur.

2-Finansman Sorunları

Öz sermayedeki yetersizlik KOBİ’lerde finansman sorunlarını da beraberinde getirir. Öz sermayesi düşük olan KOBİ’lere banka tarafından kullandırılan kredilerin maliyetleri düşüktür. Bu durum KOBİ’lere dezavantaj sağlamaktadır. Finansal sorunlar öz sermaye yetersizliği ile başlar ve dış kaynak bulma konusunda yaşanan sıkıntılar, yüksek maliyetli ve yeterli olmayan krediler, yüksek enflasyon oranı ve diğer faktörlerle kronikleşerek KOBİ’ler için olumsuz sonuçlar doğurur ve işletme verimliliğinin azalmasına neden olur. KOBİ’ler yetersiz sermayeden dolayı yüksek faizlere katlanmayı göze alarak banka kredisine başvururlar. Zamanla bu krediyi geri ödeme konusunda güçlük çekerler ve bu durum onları iflasa sürükler.

 3-Yönetim ve Organizasyon Sorunları

Yöneticilerin donanım ve bilgilerinin yaptıkları işin içeriğiyle uyumsuz olması, yönetim ve organizasyon işlerinin bir ya da birkaç kişi tarafından gerçekleştirilmesi pek çok sorun yaratmaktadır. Bütün yetkilerin tek bir kişiye bırakılması işletmelerin değişen pazar şartlarına uyum sağlaması konusunda sorun oluşturur. Bir karar alınırken katılımın üst ve ast kadrolarda eşit dağılması işletmelere çok yönlü bir bakış açısı kazandırır. KOBİ’lerin az çalışanının olması yönetimi kolaylaştırsa da daha kapalı ve geleneksel bir yapıya sahip olması da bazı zorlukları beraberinde getirir. KOBİ’lerin organizasyon yapılarının, alanında tecrübeli ve nitelikli yöneticilerinin olmamasından kaynaklı belirli bir plan ve yöntem çerçevesinde çalışılmaması gibi yapısal sorunları vardır. Bu sorunlar yönetimin zayıf kalmasına yol açarlar.

 4-Pazarlama Sorunları

KOBİ’ler hedef pazarlarını tanımlamada ve pazarlama stratejisi belirleme konusunda yetersizdirler. KOBİ’ler genellikle yeterli pazar araştırması yapmadan dış pazarlara ürün satmaktadırlar. Sosyo-ekonomik şartlardaki değişimler sonucunda ortaya çıkan tüketici tercihlerini izleme, değişiklikleri belirleme ve bunlara ayak uydurma konusunda yeteri kadar başarılı değildirler. Pazarlamada reklam ve tanıtım, piyasa araştırması, satış sonrası destek oluşturma ve müşteri tatminine odaklı üretim gerçekleştiremeyen KOBİ’ler pazarlama alanında başarısız olurlar. Müşterilerinin istek ve beklentilerini karşılamada yetersiz kalan, sipariş teslimi, tasarım çalışmaları ve ambalaj konularında eksiklik yaşayan, teknolojik gelişmeleri yakından takip edemeyen KOBİ’ler piyasada varlıklarını uzun süre devam ettiremezler.

Son yıllarda değişen dünya düzeni ile birlikte artan rekabet ortamından önemli ölçüde etkilenen KOBİ’lerin karşılaştıkları sorunların çözümü daha önemli ve ivedi hale gelmiştir.

Konu ilginizi çekiyor ve daha fazla bilgi almak istiyorsanız sizi KOBİ Platformu bünyesinde gerçekleştirilen etkinliklerimize sizi davet etmek isteriz.

Görüşmek üzere. İyi çalışmalar. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E-Ticaret Sektörüne Giriş Adımları Nelerdir?

E-ticaret sektörü gün geçtikçe yaygınlaşıyor. Çevrimiçi alışveriş öncelerde bir rahatlık ve lükstü, şimdilerde ise bir gereklilik haline geldi. E-ticarette ne satacağınız ve nasıl satacağınız gibi işlemlere başlarken öncelikle iyi bir plan yapmak gerekir. E-ticaret sektörüne nasıl yaklaşmak istediğinizi belirlemeli ve başarılı olmanıza yardım edecek girişimlerde bulunmalısınız. Güçlü bir eylem planı ve elinizin altındaki bazı güçlü araçlarla, markanızı oluşturabilir ve e-ticaret işinize hemen başlayabilirsiniz. Bu yazımızda e-ticaret sektörüne başlarken hangi adımların takip edilmesi gerektiğini tartışacağız.   E-Ticaret Sektörüne Giriş Adımları   1- Ürün Fırsatlarını Bulmak ve Ne Satılacak Kararı Vermek Bir e-ticaret mağazası oluşturmanın ilk adımı, hangi ürünleri doğrudan tüketiciye satmak        istediğinizi bilmektir. Bu genellikle e-ticaretin en zor adımıdır. Aklınızda bir ürün fikriniz olduğunda satıp satmayacağını nasıl anlarsınız? Güçlü bir ürün fikrine ulaştığınız za

Stratejik Planlamanın KOBİ'ler İçin Önemi Nedir?

Stratejik planlama bir işletmenin uzun vadeli hedefleri veya istekleri ile ilgili olarak belirli iş stratejilerini oluşturma, bunları uygulama ve planı yürütmesidir. Bir işletmenin stratejik hedeflerini gerçekleştirmek için muhasebe, finans, pazarlama ve insan kaynakları gibi çeşitli departmanları koordine etmeye odaklanan bir kavramdır. Stratejik planlama, daha uzun sürebilmesine rağmen, genel olarak üç ila beş yıllık bir ömre sahip orta ve uzun vadeli hedefleri temsil eder. Stratejik planlama terimi stratejik yönetim ile eş anlamlıdır. Stratejik planlama tüm örgütü kapsar ve işletmelerin daha alt düzeyde yapılan planlarına temel oluşturur. Bu yazımızda küçük ve orta ölçekli işletmeler olan KOBİ’ler için stratejik planlamanın önemine vurgu yapacağız. KOBİ’ler çevre şartlarının sürekli değişmesi, belirsizliğin artması, ekonomik nedenler, teknolojik yetersizlikler, artan rekabet, hukuki koşullar ve sosyo-politik gibi nedenlerle başarılı olması ve faaliyetlerine devam edebilmesi gittikçe

KOBİ'ler İçin Verimliliği Artıracak Teknolojiler

Teknoloji, personelinizin görevleri yerine getirme şeklini iyileştirmenize yardımcı olabilir. Ya mevcut süreçleri hızlandırabilir ya da işi gerçekleştirmenin yeni, daha esnek yollarına izin verebilir. İhtiyaçlarınıza en uygun teknolojiyi bulmak için mevcut sistemlerinizi gereksinimlerinize göre değerlendirmelisiniz. KOBİ’ler için teknoloji odaklı bir stratejinin faydaları açıktır. Teknoloji, KOBİ’lerin karşılaştığı sorunlara uygun fiyatlı çözümler üreterek büyüme ve iş başarısı sağlar. Teknoloji dünyasına uyum sağlamak her işletme için çok önemlidir, ancak küçük işletmeler için çok daha önemli olabilir. Genellikle daha büyük rakiplerin finansmanına ve yerleşik marka itibarına sahip değiller, bu da ilk birkaç yılı bir hayatta kalma mücadelesine dönüştürüyor. Teknoloji, girişimcilere rekabet avantajı sunarak önemli bir etki yaratabilir. Küçük işletmelerin öne çıkmak için mücadele ettiği kalabalık endüstrilerde teknoloji, onlara hayatta kalmak ve gelişmek için ihtiyaç duydukları araçları